زرشک و تاثیر آن بر سلامتی بدن

زرشک و خواص شگفت انگیز آن

این گیاه به مبارزه با عفونت ها، کنترل قند خون و موارد دیگر کمک می کند. اما اینها فقط برخی از مزیت های استفاده از زرشک می باشد. در این مقاله به طور مفصل به خواص زرشک اشاره می شود. با ما همراه باشید. جهت خرید و کسب اطلاع درباره تنقلات خارجی در ایران کلیک کنید.

زرشک چیست؟

زرشک بوته ای بومی اروپا، شمال آفریقا است که اکنون در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی به صورت وحشی رشد می کند. انواع توت های زرشک به طور سنتی برای تهیه مربا و ژله استفاده می شود. اما این گیاه سال های بسیار طولانی است که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد. درمان اختلالات گوارشی از جمله یبوست، اسهال، سوء هاضمه، سوزش سر دل و از دست دادن اشتها مهمترین خواص زرشک به شمار میرود.

ترکیبات اصلی زرشک

ترکیب فعال موجود در زرشک یک فیتوشیمیایی (آلکالوئیدی) به نام بربرین است. آلکالوئیدهای موجود در زرشک در ریشه، ریزوم و پوست ساقه گیاه یافت می شوند. گیاهان دیگر حاوی بربرین عبارتند از goldenseal (که غلظت بربرین آن بیشتر از زرشک است) ، گیاه چینی Coptis و انگور اورگان.

زرشک و تاثیر آن بر سلامتی بدن

درمان مشکلات کبدی

در طب سنتی از این گیاه برای درمان مشکلات کبدی بهره می گیرند. به این دلیل که جریان صفرا را افزایش می دهد، می تواند برای درمان مشکلات کبد و کیسه صفرا مفید باشد.

 رفع مشکلات پوستی

مصرف این ماده غذایی علاوه بر تاثیرات بسیار مثبتی که بر عملکرد کبد دارد ، به طور موضعی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و زخم های جزئی نیز استفاده می شود.

 کنترل دیابت

محتوای بربرین آن در مدیریت دیابت؛ بیماری مزمنی که با سطح بالای قند خون مشخص می شود ، نقش دارد. بربرین باعث تقویت واکنش سلول ها نسبت  به هورمون انسولین می شود. به همین دلیل در کاهش سطح قند خون تاثیر می گذارد. محققان دریافتند که اثرات مفید بربرین بر قند خون و هموگلوبین A1c با داروهای متفورمین سنتی دیابت قابل مقایسه است.

 درمان اسهال

این گیاه از زمان های دور تا کنون جهت درمان اسهال به کار برده می شد. این به احتمال زیاد به دلیل غلظت بالای بربرین آنها استکه با مهار گیرنده های خاص، سرعت انتقال مدفوع را از طریق روده شما کاهش می دهد و مانع بروز اسهال می شود.

مواد ارزشمند موجود در زرشک اسهال ناشی از عفونت های ناشی از باکتری های خاص، از جمله E. coli را درمان می کند.

 مراقبت از بدن در برابر سندرم متابولیک

خوردن زرشک از سندرم متابولیک جلوگیری  میکند. این عارضه مجموعه ای از عوامل خطر زاست که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. همچنین زرشک در برابر چاقی و قند خون بالا، کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون مقابله می کند.  زرشک علاوه بر بهبود عوامل خطر برای سندرم متابولیک به کاهش استرس اکسیداتیو در افرادی که قبلاً این بیماری را دارند ، کمک می کند.

استرس اکسیداتیو چیست؟

استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب دیگی سلول های زیرین به دلیل مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد است. داشتن استرس اکسیداتیو بیش از حد می تواند منجر به بیماری های قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود.

عوارض جانبی استفاده بیش از حد زرشک

در دوزهای زیاد، ممکن است باعث استفراغ، تشنج و افت خطرناک فشار خون ، ضربان قلب و تنفس شود. 14 زرشک را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید ، مخصوصاً اگر از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) ، فشار خون استفاده می کنید. داروها به ویژه داروهای دیابت، دیورتیک ها (قرص های آب) ، آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها باید با احتیاط کافی به همراه زرشک مصرف شوند. استفاده از این گیاه ممکن است اثر این داروها و سایر داروها را کاهش داده یا افزایش دهد. بربرین همچنین مقدار داروی سیکلوسپورین A را در بیماران پیوند کلیه افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد زرشک می تواند باعث تحریک کلیه شود

علائم مشکلات کلیوی عبارتند از: ادرار خونی، درد هنگام ادرار کردن، درد کمر یا معده و تب. اگر دچار این مشکلات هستید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. زرشک نباید جایگزین درمان معمولی شود. به طور خاص، نباید از آن به عنوان یک درمان خانگی برای عفونت های ادراری استفاده کرد. توجه داشته باشید که اگر باکتری ها به طور کامل ریشه کن نشوند، ممکن است عفونت به کلیه ها سرایت کند. حتی اگر علائمی مانند ادرار دشوار یا دردناک از بین برود.

منع استفاده برای زنان باردار

زنان باردار نباید از زرشک استفاده کنند زیرا ممکن است انقباضات رحمی را تحریک کند و باعث سقط جنین شود.

کاستیا یک فروشگاه اینترنتی با تجربه بیشتر از ده سال فروش فیزیکی در بندرعباس است که از این پس سعی در گسترش کسب و کار خود به صورت آنلاین را دارد و با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. 
«ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که کاستیا سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، سعی در تامین گستره متنوعی از کالاهای بهداشتی و خوراکی برای آزاد گذاشتن مشتری در انتخاب را دارد.

کلیه حقوق این سایت متعلق به کاستیا میباشد © 1400
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.