سوسیس چه مزایا و معایبی برای بدن دارد؟

شکی نیست که گوشت فرآوری شده حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مضر است که در گوشت تازه وجود ندارد. خوردن سوسیس در عین مفید بودن می توان عوارض نامطلوبی برای سلامتی بدن داشته باشد. این مقاله نگاهی دقیق به اثرات خوردن سوسیس بر سلامتی دارد. فروش تنقلات خارجی تاریخ دار و تازه در فروشگاه کاستیا

فواید خوردن سوسیس

 ویتامین B را تأمین می کند

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی مگالوبلاستیک شود؛ نوعی کم خونی که باعث علائمی مانند خستگی و ضعف می شود. کمبود ویتامین B12 همچنین با عملکرد شناختی پایین و زوال عقل مرتبط است. ویتامین B12 برای عملکرد اعصاب بسیار مهم است و به طور طبیعی در محصولات حیوانی به دست می آید.

مقداری پروتئین دریافت خواهید کرد.

خوردن این ماده غذایی صرف نظر از معایبی که دارند هنوز منبع پروتئین محسوب می شود و داشتن مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی برای سلامتی و حتی وزن شما مهم است. پروتئین یک ماده مغذی است که به شما کمک می کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. به همین دلیل مهم است که مقدار کافی از آن را در یک روز بخورید. خوردن سوسیس  به طور میانگین می تواند بین 16 تا 20 گرم پروتئین برای بدن شما تامین کند. اگر چه سوسیس حاوی پروتئین است اما همه سوسیس ها به عنوان پروتئین بدون چربی تعریف نمی شوند. ترکیب برخی از پروتئین های بدون چربی در رژیم غذایی شما مانند مرغ و ماهی بسیار مهم است.

تاثیرات منفی خوردن سوسیس بر سلامتی

خطر بیماری افزایش می یابد.

سوسیس، گوشت فرآوری شده محسوب می شود و صرف نظر از نوع گوشت موجود در آن، خوردن هر نوع گوشت فرآوری شده می تواند خطر ابتلا به چند بیماری مزمن را افزایش دهد. حتی خوردن سوسیس مرغ و سوسیس بوقلمون در این لیست قرار دارند. افرادی که به طور منظم مقدار بیشتری گوشت فرآوری شده مصرف می کنند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان قرار دارند. همه اینها به دلیل مواد سرطان زا (مانند نیتروزامین ها) موجود در این مواد غذایی نامناسب می باشد.

مقدار زیادی سدیم مصرف خواهید کرد.

محصولات گوشتی فراوری شده از جمله سوسیس سرشار از سدیم هستند و خوردن رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند به اندازه کافی به سلامت شما آسیب برساند. رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند خطر حوادث قلبی عروقی و بیماری های قلبی را افزایش دهد. برای جلوگیری از فشار خون بالاکه فاکتور مهمی برای سلامت قلب است نباید بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید. این در حالی است که خوردن سوسیس حاوی بیش از 900 میلی گرم سدیم است.

مقداری سوسیس سرشار از چربی اشباع شده است.

بسته به نوع سوسیسی که خریداری می کنید، ممکن است مقادیر زیادی چربی اشباع شده نیز مصرف کنید. خوردن سوسیس حاوی گوشت گاو شامل  13 گرم چربی اشباع شده می باشد. مصرف چربی اشباع شده تنها باید 5 تا 6 درصد کالری شما را تشکیل دهد تا کلسترول و فشار خون شما کاهش یابد. چربی اشباع شده زیاد در روز می تواند مشکلات بی شماری ایجاد کند. این نه تنها به افزایش وزن شما کمک می کند بلکه می تواند کلسترول LDL “بد” شما را افزایش دهد. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته افزایش می یابد.

افزایش خطر سرطان

این ماده غذایی یک گوشت فراوری شده سرطان زا می باشد.  افرادی که روزانه 76 گرم سوسیس می خورند ، 20 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. جهت پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان، مصرف سوسیس را به حداقل برسانید.

دریافت کالری زیاد

غذاهای پرچرب مانند سوسیس رابطه مستقیمی با اضافه وزن و افزایش شاخص توده بدنی دارد.  چربی موجود در این ماده غذایی حاوی کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات یا پروتئین است و خوردن زیاد آن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

ایجاد آلرژی

گوشت هر پستانداری (گوشت گاو ، گوسفند و غیره) و حتی گوشت مرغ یا بوقلمون می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

حساسیت به گوشت ممکن است در هر زمان از زندگی ایجاد شود. به همین دلیل خوردن سوسیس که یک ماده  غذایی حیوانی است می تواند باعث ایجاد حساسیت در افراد شود. گوشت فراوری شده گاو که به صورت سوسیس مصرف می شود از لحاظ مزاج شناسی سرد است و برای افرادی که دچار مشکلات عصبی هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه