سس مایونز چقدر ناسالم است؟

سس مایونز معمولاً با استفاده از تخم مرغ، روغن و اسید مانند سرکه تهیه می شود. خوردن سس مایونز روزانه می تواند ناسالم باشد، زیرا این محصول خریداری شده اغلب دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده است. شما می توانید مایونز های سالم تری برای خود درست کنید. جهت خرید ترشی انبه ناسیونال تازه و اصل از سایت کاستیا کلیک کنید.

آیا خوردن سس مایونز برای سلامتی بدن مفید است؟

با توجه به کمبود ریز مغذی های ضروری در سس مایونز، ممکن است شگفت زده شوید که بدانید می تواند نسبتاً سالم باشد. مایونز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که چربی های اشباع نشده هستند. این چربی ها برخلاف چربی های اشباع و ترانس، برای سلامتی انسان مفید  می باشند.

طرز تهیه مایونز در خانه

تخم مرغ یک غذای سالم است و پزشکان معمولا مصرف یک تخم مرغ در روز را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه می کنند. به طور مشابه  بسیاری از روغن ها سرشار از چربی های ضروری و سالم غیر اشباع هستند. این بدان معناست که هیچ دلیلی وجود ندارد که مایونز ناسالم باشد. به منظور بهبود تغذیه مایونز، می توانید چند کار ساده انجام دهید.

دستور العمل تهیه مایونز خانگی

برخی افراد برای تهیه سس مایونز خانگی از از تخم مرغ خام استفاده می کنند. تخم مرغ خام می تواند خطرناک باشد زیرا احتمال مسمومیت با سالمونلا را دارد. اولین کاری که می توانید برای بهبود تغذیه مایونز انجام دهید، استفاده از تخم مرغ های پاستوریزه است. تخم های پاستوریزه کمتر احتمال ایجاد بیماری های ناشی از غذا را دارند.

مهمتر از همه، تخم مرغ های پاستوریزه تغذیه بهتری را ارائه می دهند. پاستوریزه کردن تخم مرغ می تواند قابلیت هضم آن را در مقایسه با خوردن تخم مرغ خام بهبود بخشد. این به دلیل گرمای مورد استفاده در فرآیند پاستوریزاسیون است.

علاوه بر این ، هنگام تهیه سس مایونز ، از آب لیمو تازه استفاده کنید و سرکه را کاهش دهید. در حقیقت، می توانید مایونز را فقط با آب لیمو و بدون سرکه تهیه کنید. استفاده از آب لیمو تازه می تواند تغذیه مایونز را با ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها افزایش دهد.

کاهش چربی اشباع شده در سس مایونز

هنگام تهیه مایونز، همیشه از روغن سالم استفاده کنید. بسیاری از روغن ها سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده و چند غیر اشباع هستند. نمونه هایی از چربی های سالم که می توانید استفاده کنید: روغن دانه کتان، روغن زیتون ، روغن کنجد ، روغن آووکادو و روغن گلرنگ است. استفاده از روغن های سالم میزان چربی اشباع شده در سس مایونز را کاهش می دهد. روغن های سالم اغلب دارای ترکیبات فعال زیستی مفید دیگری نیز هستند.

روغن هایی با طعم ملایم استفاده کنید.

روغن ها اکثریت سس مایونز معمولی را تشکیل می دهند ، به این معنی که می توانند تأثیر زیادی بر طعم و مزه مایونز شما داشته باشند. به عنوان مثال، روغن های زیتون فوق العاده خوش طعم هستند. استفاده از این چربی در تهیه سس خانگی علاوه بر سالم بودن، می توانند طعم های ترش، تند و یا تلخ را در مایونز  شما ایجاد کنند. ترکیبات فعال زیستی مفید در روغن های سالم نیز می توانند قوام مایونز را بدتر کنند. برای حل این مشکل، مایونز خود را یک شب در یخچال بگذارید و اجازه دهید غلیظ شود. از طرف دیگر، از روغن سالمی که دارای پلی فنول های کمتری است  مانند روغن بادام زمینی یا آفتابگردان استفاده کنید.

اهمیت چربی های اشباع نشده سالم

اگرچه چربی ها اغلب شهرت بدی دارند اما برخی چربی های رژیمی در واقع برای سلامتی ضروری هستند. درست مانند ویتامین ها و مواد معدنی که ما باید روزانه مصرف کنیم. مصرف دو اسید چرب برای افراد ضروری است زیرا بدن نمی تواند آنها را تولید کند. این چربی ها که هر دو چند غیر اشباع هستند به نام لینولنیک و لینولئیک اسید شناخته می شوند.

اگرچه نام های مشابه ای دارند ، اما این دو اسید چرب نقش های متفاوتی در بدن ایفا می کنند. لینولئیک اسید یک اسید چرب امگا 6 است که در بسیاری از محصولات گیاهی رایج از جمله سویا، ذرت و روغن زیتون یافت می شود. اسید لینولئیک مهم است زیرا به حفظ سلامت پوست، اعصاب، سیستم ایمنی و تولید مثل کمک می کند.

اسید لینولنیک که به آن اسید آلفا لینولنیک یا ALA نیز گفته می شود، امگا 3 است. این چربی برای سلامت بدن ضروری می باشد زیرا برای سلامت چشم، قلب، سیستم عصبی و سیستم ایمنی مفید هستند.

چربی امگا 3 و سس مایونز

هنگامی که چربی های غنی از ALA مانند روغن دانه کتان را برای تهیه مایونز خود انتخاب می کنید، نه تنها چربی های سالم و ضروری مصرف می کنید، بلکه نسبت لینولئیک اسید به آلفا لینولئیک اسید را در رژیم غذایی خود کاهش می دهید. مصرف بیشتر چربی های امگا 3 می تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات سیستم ایمنی مانند بیماری التهابی روده و آرتریت روماتوئید کمک کند.

جمع بندی

اینکه آیا سس مایونز ناسالم است بستگی به سس مایونز دارد. بسیاری از انواع سس مایونز خریداری شده ناسالم هستند. در مقابل، سس مایونز خانگی سالم  تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه