خواص زعفران برای سلامتی

زعفران گرانترین ادویه در جهان است. دلیل قیمت سنگین آن روش برداشت پر مصرف آن است که تولید را پرهزینه می کند. گل زعفران که معمولاً به عنوان “کروکوس زعفران” شناخته می شود به واسطه دست برداشت می شود.

خرید انواع تنقلات خارجی داخل سایت کاستیا به راحت ترین شکل انجام میگیرد.

فواید چشمگیر زعفران برای سلامتی

یک آنتی اکسیدان قوی

زعفران حاوی انواع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان های قابل توجه زعفران شامل کروسین، کروستین ، سافرانال و کامفرول است. کروسین و کروستین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند و مسئول رنگ قرمز زعفران می باشند. . هر دو ترکیب خواص ضد افسردگی نیز دارند. از سلولهای مغزی در برابر آسیب پیشرونده محافظت  می کنند. التهاب را بهبود می بخشند. اشتها را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می کنند.

 روحیه را بهبود بخشده و علائم افسردگی را درمان می کند.

زعفران ملقب به “ادویه آفتابی” است. این نه تنها به دلیل رنگ متمایز آن است، بلکه به روشن شدن روحیه افراد نیز اشاره دارد. تاثیر این گیاه در درمان افسردگی به حدی است که مصرف روزانه 30 میلی گرم از آن را به اندازه داروهای فلوکستین ، ایمی پرامین و سیتالوپرام( درمان های معمول افسردگی) مهم می دانند.

 دارای خواص ضد سرطان باشد

سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. در مطالعات پزشکی نشان داده شده است که زعفران و ترکیبات آن به طور انتخابی سلول های سرطانی روده را می کشند یا رشد آنها را متوقف

می کند. این در حالی است که سلول های طبیعی بدون هیچگونه آسیبی به حالت اولیه خود باقی می مانند. این اثر همچنین در مورد پوست، مغز استخوان ، پروستات، ریه، سینه، دهانه رحم و چندین سلول سرطانی دیگر صدق می کند.

علائم PMS را کاهش دهد

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم جسمی ، عاطفی و روانی قبل از شروع قاعدگی را نشان می دهد.

زعفران به درمان علائم PMS کمک می کند. در زنان 20 تا 45 ساله، مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران در درمان علائم PMS مانند تحریک پذیری ،سردرد، هوس و درد مفاصل موثر است. شایان ذکر است که بو کردن زعفران به مدت 20 دقیقه علائم PMS مانند اضطراب و هورمون استرس کورتیزول را کاهش میدهد.

سبب افزایش میل جنسی(آفرودیزیاک) می شود.

آفرودیزیاک ها غذاها یا مکمل هایی هستند که به افزایش میل جنسی شما کمک می کنند. زعفران دارای خواص آفرودیزیاک است. به خصوص در رابطه با کسانی که تحت درمان با داروهای ضد افسردگی هستند. به عنوان مثال ، مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران در عرض چهار هفته اختلال نعوظ مردان را بهبود می بخشد.

کاهش وزن و تناسب اندام

با مهار اشتها از خوردن میان وعده جلوگیری میکند. افرادی که از مکمل های زعفران استفاده می کنند احساس سیری بیشتری داشته و کمتر میان وعده می خورند. در نتیجه وزن خود را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند.

خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

خواص آنتی اکسیدانی آن کلسترول خون را کاهش داده و از انسداد رگ ها و عروق خونی جلوگیری می کند.

به راحتی در برنامه غذایی جایی می گیرد

در دوزهای کوچک، طعم و عطر ظریفی دارد و به خوبی با غذاهای خوش طعم مانند ریزوتو و سایر غذاهای برنج ترکیب می شود. بهترین راه برای جلب طعم بی نظیر زعفران، خیساندن نخ ها در آب داغ اما نه جوشان  است. نخ ها و مایع را به دستور غذا اضافه کنید تا طعم عمیق تر و غنی تری به دست آورید. زعفران به صورت نخ یا پودر شده در اکثر فروشگاه ها یافت می شود. با این حال ، بهتر است نخ ها را بخرید ، زیرا تطبیق پذیری بیشتری به شما می دهند و احتمال تقلب آنها کمتر است.

اگرچه گیاه طلایی رنگ، گران ترین ادویه در جهان است ، اما مقدار کمی از آن بسیار کمک می کند و شما اغلب در دستور العمل های خود به بیش از یک قاشق غذاخوری نیاز ندارید. در حقیقت ، استفاده زیاد از زعفران می تواند طعم دارویی فوق العاده ای به دستور غذاهای شما بدهد.

با غذای ایرانی چاشنی خیلی میچسبه برای خرید ترشی انبه ناسیونال به کاستیا بگو

عوارض جانبی مصرف زعفران

این گیاه به طور کلی بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. در مقادیر استاندارد پخت و پز، به نظر نمی رسد که زعفران در انسان عوارض جانبی ایجاد کند. به عنوان یک مکمل غذایی، افراد می توانند با خیال راحت حداکثر 1.5 گرم زعفران در روز مصرف کنند. با این حال ، تنها 30 میلی گرم زعفران در روز برای استفاده از مزایای سلامتی آن کافی است. از سوی دیگر، دوزهای بالای 5 گرم یا بیشتر می تواند اثرات سمی داشته باشد. زنان باردار باید از دوزهای زیاد اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه